ÖZET
Bu çalışma, Türk Cumhuriyetleri’nde üniversite gençlerinin aile ve evlilik kurumuna yönelik tutumlarını ampirik düzeyde belirlemeyi amaçlamaktadır. Araştırma, nicel yöntem ve anket tekniği ile yürütülmüş olup, Azerbaycan, Kırgızistan, Kazakistan, Türkiye, Özbekistan ve Rusya Federasyonu’na bağlı Başkurdistan Cumhuriyeti’nde lisans düzeyinde öğrenim gören 6.689 üniversite öğrencisini kapsamaktadır. Elde edilen bulgular, hızlı toplumsal dönüşümlere ve zihinsel değişimlere rağmen, üniversite gençliğinin aile ve evlilik kurumunu hâlâ toplumsal yapının temel bir unsuru olarak gördüklerini ortaya koymuştur. Özbekistan hariç, öğrencilerin büyük çoğunluğu görücü usulü evliliğe karşıdır. Ayrıca, gençlerin evlilik tercihlerinde aile onayına yüksek oranda önem verdikleri tespit edilmiştir. Bu durum, aile değerlerinin gücünü sürdürdüğünü göstermektedir. Üniversite müfredatına aile ve evlilikle ilgili derslerin dâhil edilmesi önerilmektedir. Gelecek araştırmalarda, bu tutumların sosyo-kültürel değişim süreçleriyle bağlantılı olarak niteliksel yöntemlerle incelenmesi önerilmektedir.
ABSTRACT
This study aims to empirically examine the attitudes of university youth in the Turkic Republics toward the institutions of family and marriage. The research employs a quantitative method and survey technique, including 6,689 undergraduate students from Azerbaijan, Kyrgyzstan, Kazakhstan, Türkiye, Uzbekistan, and the Republic of Bashkortostan (Russian Federation). The findings indicate that, despite rapid societal transformation and ideological shifts, university students still perceive family and marriage as fundamental components of the social structure. In all countries except Uzbekistan, the majority of students oppose arranged marriages. It was also found that young people place significant importance on family approval when choosing a spouse. These findings suggest that family values continue to hold strong. It is recommended that courses on family and marriage be integrated into university curricula. Future research is encouraged to explore these attitudes in greater depth using qualitative methods, especially in relation to processes of socio-cultural change.
ANAHTAR KELİMELER: Türk Cumhuriyetleri, aile, evlilik, üniversite öğrencileri, gençler
KEYWORDS: Turkic Republics, family, marriage, university students, youth