ÖZET
Bu makalede, Fransa’da yaşayan birinci ve ikinci kuşak Türk
göçmenlerin etnik ve dinsel kimlik algılarını, kültürel uyum
kuramının iki boyutlu etnik kimlik modeli (Berry 1980) çerçevesinde
inceleyen çalışmanın sonuçları sunulmaktadır. Fransa’da
yaşayan göçmenlerin Fransız toplumuna uyumu ve kimlik
sorunu, genel olarak sosyolojik ve dilsel açıdan önemli çalışmalara
konu olmasına rağmen kimlik/din ilişkisi şimdiye
kadar ele alınmamıştır. Bu amaçla, birinci kuşaktan 86, ikinci
kuşaktan 180, toplam 266 katılımcının anketlerinden elde
edilen ve Batı Avrupa ülkelerinde yaşayan Türkler üzerine daha
önce yapılan çalışmalarla karşılaştırılan bulgular, Fransa
Türklerinin etnik ve dinî algılarının öz kültüre dayandığını,
köken veya hâkim grup kimliğiyle özdeşleşmenin kuşaklar için
önem taşıdığını kanıtlamaktadır. Faktör analizleri ikinci kuşak
Türk göçmenler arasında dinî kimlik algısının güçlü olduğunu,
birinci kuşak arasında ise sembolik tanımlamalar ile dinî
uygulamalar arasında farklılıklar olduğunu göstermektedir.
ABSTRACT
In line with the two-dimensional model of acculturation
theory (Berry 1980), this article investigates the intergenerational
ethnic and religious identification of Turkish immigrants
living in France. The adaptation of immigrants living
in France to French society and identity issues in general were
subject to significant studies in sociological and linguistic
perspectives despite the fact that the relations between identity
and religion have not been analyzed extensively. In order to
identify the core components of ethnic and religious identity
among Turkish immigrants in France, a total of 266 participants
(86 first and 180 second generation) are included in this
study. Compared to the results of previous studies done on
Turks living especially in Western European countries, both
the first and second generation Turkish immigrants see themselves
as primarily Turkish in terms of self-identification. Religious
identification shows differences across the first and
second-generation. As shown with factor analyses, secondgeneration
Turkish immigrants are more uniform in their religious
identification, whereas the first-generation shows differences
with respect to symbolic identification and religious
practice.
ANAHTAR KELİMELER: Fransa, Türk göçmenler, birinci ve ikinci kuşak, etnik kimlik, dinî kimlik, kültürel uyum
KEYWORDS: France, Turkish immigrants, first and second generations, ethnic identity, religious identity, cultural adaptation