ÖZET
Bu karma-yöntem araştırmanın konusu, Belçika’daki ilköğretim
okullarında Türk göçmen çocuklarının Türkçe kullanımına
ilişkin öğretmen düşüncelerini araştırmak ve bu öğretmen düşüncelerini
anadili kullanımının getirdiği asıl sonuçlar ile karşılaştırmaktır.
Nitel analizler Belçikalı öğretmenlerin Türkçe konuşulması
hakkında çok olumsuz görüşlere sahip olduğunu ve
anadili kullanımının öğrencilerin akademik başarıları için zararlı
olduğuna inanıldığını ortaya koymuştur. Bu olumsuz öğretmen
inançları sadece Belçika'daki asimilasyoncu politika bağlamında
şekillenmemektedir; Belçikalı öğretmenlerin orta sınıf Türklerle
etkileşimlerinin olumsuz düşünceleri güçlendirdiği görülmektedir.
Bununla birlikte, 48 okulda 435 Türk öğrenciden derlenen
veriler üzerinde yapılan nicel analizler sonucunda, evde veya
okulda Türkçe konuşulmasının öğrencilerin akademik başarılarına
hiçbir şekilde zarar getirmediği anlaşılmıştır. Ancak, Türkçe
konuşulması hakkındaki olumsuz okul kültürünün Türk öğrencilerinde
reddedilme duygusunu uyandırdığı ve bu bağlamda
okulda daha sık Türkçe konuşan öğrencilerin okula aidiyet
duygusunu azaldığı ortaya çıkmıştır.
ABSTRACT
In this mixed-method study, we explore teachers’ beliefs concerning
the use of the Turkish language by Turkish children in
Belgian primary schools, and we compare these findings with
the effective consequences of language maintenance. The qualitative
analyses revealed that teachers have very negative views
about the use of the Turkish language, as they believe that
speaking the mother tongue is detrimental to academic
achievement. These adverse teacher beliefs are not only shaped
by the assimilationist policy context in Belgium, but they are also
(re)produced and reinforced by interactions between teachers
and the Turkish middle-class. Nevertheless, the quantitative
analyses with a data of 435 Turkish pupils in 48 schools have
shown that there is no evidence that speaking Turkish, at home
or at school, harms pupils’ academic achievement. However,
the negative school culture about the Turkish language causes
feelings of rejection and reduces the sense of school belonging
for pupils who speak Turkish more frequently at school.
ANAHTAR KELİMELER: Dil kullanımı, akademik başarı, okula ait olma duygusu, Avrupalı Türkler, Belçika
KEYWORDS: Language use, language maintenance, academic achievement, sense of school belonging, European Turks, Belgium